H παντοδυναμία του Quiet-Luxury: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το μεγάλο trend

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Υπάρχει ένας νέος όρος στον κόσμο της μόδας που τους τελευταίους μήνες όχι απλά είναι παντού στο Instagram feed μας και κυριάρχησε στις runway collections για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2023, αλλά και σε μεγάλο βαθμό ορίζει το στιλ της χρονιάς. Ο λόγος για το «Quiet Luxury» που στα ελληνικά μεταφράζεται ως «ήσυχη πολυτέλεια».

Σε αντίθεση με άλλα αισθητικά ρεύματα που κυριάρχησαν στο σκηνικό της μόδας τα τελευταία χρόνια, όπως το «Barbiecore» που εδραιώθηκε με το Valentino Pink του Pierpaolo Piccioli και το «balletcore» που «άνθησε» μέσα από τις τελευταίες συλλογές Miu Miu, το «Quiet Luxury» είναι πολλά περισσότερα από ό,τι φαίνεται. Θα μπορούσε μάλιστα να λειτουργεί ως μια αντανάκλαση της οικονομικής κατάστασης της παγκόσμιας κοινότητας, ενώ παράλληλα συμπίπτει χρονικά με το come back της αγαπημένης σχεδιάστριας Phoebe Philo, η οποία επέστρεψε στην βιομηχανία με το δικό της brand, τον περασμένο Οκτώβριο.

Η ήσυχη πολυτέλεια είναι ουσιαστικά ο μινιμαλισμός της σύγχρονης εποχής, που δίνει όμως μεγαλύτερη έμφαση στα πολυτελή κομμάτια και τις αγορές-επένδυση.

Ενώ αισθητικά η τάση θυμίζει το μινιμαλιστικό κίνημα που αναπτύχθηκε μεταξύ 2008-2016 (το γνωστό στους κύκλους της μόδας ως normcore), όσον αφορά την ουδέτερη χρωματική παλέτα και την απουσία των λογότυπων, έχει να κάνει με την επιλογή ρούχων και αξεσουάρ υψηλής ποιότητας που συνδυάζονται αρμονικά με το την υπόλοιπη γκαρνταρόμπα.

Πώς ξεκίνησαν όλα;

Όλα ξεκίνησαν όταν η Gwyneth Paltrow βρέθηκε στο δικαστήριο για την υπόθεση με το ατύχημα του σκι το 2016 στη Γιούτα σε ένα από τα πιο πολυτελή χιονοδρομικά κέντρα των Ηνωμένων Πολιτειών, την οποία τελικά κέρδισε. Συγκεκριμένα η Paltrow κατηγορούνταν για αμέλεια και εγκατάλειψη μετά από σύγκρουση με τον συνταξιούχο οπτικό Τerry Sanderson.

Rick Bowmer-Pool/Getty/Ideal Image

Οι εμφανίσεις της στο δικαστήριο θεωρήθηκαν από τον κόσμο της μόδας η επιτομή του «Quiet Luxury». H star επέλεξε να εμφανιστεί μπροστά στους ενόρκους με μια σειρά από απλά και διαχρονικά σύνολα όπως ένα μακρύ μάλλινο παλτό The Row σε χακί χρώμα και ένα μαύρο μίντι φόρεμα, το οποίο συνδύαζε με λιτά μαύρα μποτάκια.

Εκτός όμως από το The Row, άλλα brands αντιπροσωπευτικά της αισθητικής του Quiet Luxury είναι τα Totême και Tove (ιδρύθηκαν το 2006, το 2014 και το 2019, αντίστοιχα) και βασικοί πυλώνες της φιλοσοφίας τους είναι η ποιότητα, η απλότητα της καθαρής και εκλεπτυσμένης ραπτικής (tailoring) και η αρμονία στις αποχρώσεις, τις υφές και τα σχήματα έναντι των logos και της υπερβολής.

Ακόμα ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του στιλ είναι το iconic look της ηθοποιού Katie Holmes όταν το 2019 ο φωτογραφικός φακός την απαθανάτισε στη Νέα Υόρκη την ώρα που καλούσε ταξί φορώντας μια κασμιρένια ζακέτα σε απόχρωση του καφέ και ασορτί bralette από μέσα, και τα δύο από το brand Khaite. Η εικόνα της έγινε τότε το απόλυτο viral για την απλότητα, την αβίαστη κομψότητα και το διακριτικό σεξαπίλ.

Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι υπήρξε μια αλλαγή στο σκηνικό της μόδας, μια αλλαγή που δεν περιορίζεται στην πασαρέλα όπως συμβαίνει με άλλες τάσεις, αλλά είναι προσιτή, εύκολη να την υιοθετήσουν στην καθημερινότητά τους οι γυναίκες παγκοσμίως.

Γιατί τώρα;

Λαμβάνοντας υπόψη ότι πριν από κάτι παραπάνω από δύο χρόνια η μόδα αποθέωνε τον μαξιμαλισμό του «Hacker Project», της συνεργασίας των Gucci και Balenciaga και εμείς δεν βλέπαμε την ώρα να επιστρέψουμε στην κοινωνική ζωή και τα parties που μας στέρησε η πανδημία του Covid-19 και o περιορισμός στο σπίτι, τώρα, στρεφόμαστε σε μια απαλλαγμένη από καθετί περιττό, γκαρνταρόμπα!

Ωστόσο, το «Quiet Luxury» είναι κάτι περισσότερο από μία τάση-αντίδραση. H μόδα ανέκαθεν λειτουργούσε ως ένα είδος κοινωνικού «βαρόμετρου», μιας αντάκλασης της κοινωνίας. Έτσι μια προφανής υπόθεση που θα μπορούσε να απαντά στο ερώτημα «γιατί τώρα;», είναι ότι καθώς ο ρυθμός του πληθωρισμού αυξάνεται και τα σημάδια της επικείμενης παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης είναι παραπάνω από έντονα, η ιστορία επαναλαμβάνεται κι έτσι, το Quiet-luxury γεννήθηκε κάτω από τις ίδιες πάνω-κάτω συνθήκες με το normcore.

Quiet-Luxury VS Stealth Wealth

 Μεταξύ της κοινωνίας που μετατρέπει σε είδωλα της ποπ κουλτούρας ανθρώπους απλώς και επειδή είναι πλούσιοι, και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που μας επιτρέπουν να ρίξουμε κλεφτές ματιές στις ζωές των πλούσιων και διασήμων, είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πού προέκυψε η τάση της ήσυχης πολυτέλειας. Η ευημερία ήταν πάντα μια σχεδόν καθολική προσδοκία, αλλά χάρη στη σύγχρονη τεχνολογία, αυτό το life style ποτέ πριν δεν ήταν πιο προσιτό – ή τόσο εύκολο να αναπαραχθεί.
Ανεξάρτητα από το πόσα χρήματα έχετε στην πραγματικότητα στον τραπεζικό σας λογαριασμό, πλέον μπορείτε να δημιουργήσετε την ψευδαίσθηση του πλούτου μέσα από μερικά προσεκτικά επιλεγμένα ρούχα και αξεσουάρ που εναλλάσσονται στη ντουλάπα σας. Η αθόρυβη πολυτέλεια έχει να κάνει με την εγκατάλειψη της logomania και το να ντύνεσαι όπως η ελίτ χωρίς να το επιδεικνύεις- η διακριτικότητα είναι η λέξη κλειδί. Η αθόρυβη πολυτέλεια είναι ακριβώς αυτό που λέει το όνομά της, αθόρυβη.

 Καθώς η δημοτικότητα της τάσης έχει απογειωθεί, συχνά συγκρίνεται και εξισώνεται με το stealth wealth, το οποίο επίσης βασίζεται στη διακριτικότητα. Ενώ η διαχωριστική γραμμή μεταξύ των δύο είναι δυσδιάκριτη, υπάρχει μια θεμελιώδης διαφορά μεταξύ τους. Εκείνοι που εφαρμόζουν το stealth wealth dressing προσπαθούν πραγματικά να κρύψουν την ευημερία τους, ενώ η αθόρυβη πολυτέλεια είναι απλώς ένας άλλος (αν και, πολύ διακριτικός) τρόπος για να φαίνεστε πλούσιοι.

H επιστροφή της Phoebe Philo

Ένας ακόμα παράγοντας που φαίνεται να διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην άνοδο του «Quiet Luxury» είναι η επιστροφή της Βρετανίδας σχεδιάστριας Phoebe Philo. Η πρώην καλλιτεχνική διευθύντρια της Chloé και του Celine ταρακούνησε τον κόσμο της μόδας το περασμένο καλοκαίρι όταν σε μια ανάρτηση στο Instagram ανακοίνωνε τον ερχομό του ομώνυμου brand της (επιτέλους) προγραμματισμένο αρχικά για τον Σεπτέμβριο του 2023, που λανσαρίστηκε τελικά τέλη Οκτωβρίου.

Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το μινιμαλιστικό «άγγιγμα του Μίδα» της Philo, είναι η γυναίκα πίσω από μερικά από τα πιο επιθυμητά It items στον κόσμο της μόδας, όπως η τσάντα Paddington της Chloé και τα γούνινα Birkenstocks της Céline. Η Phoebe Philo είναι ένας ζωντανός θρύλος της μόδας κάτι που επιβεβαιώνουν τα δεκάδες fanpages με εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους στα social media,με κορύφαίο  το Old Céline.

Η επιστροφή της Phoebe Philo και η άνοδος της αθόρυβης πολυτέλειας μπορεί να είναι τυχαία, αλλά δεν πιστευούμε στις συμπτώσεις στον κόσμο της μόδας. Ανάμεσα στα χρώματα που ξεχώρισαν στα runway shows για το φθινόπωρο/χειμώνα ’23 ήταν το μαύρο, το λευκό, το γκρι και το μπεζ, που είναι ιστορικά η προτιμώμενη παλέτα της Philo.

Αυτό που ξέρουμε σίγουρα είναι ότι η Quiet-luxury ήρθε για να μείνει.

SHARE THE STORY

Exit mobile version