Η αποχώρηση του Van Noten, που ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάρτιο, κορυφώθηκε με την 150η του συλλογή, την οποία παρουσίασε σε ένα πρώην εργοστάσιο στα προάστια του Παρισιού.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Ο Dries Van Noten, ο αγαπητός Βέλγος σχεδιαστής μόδας, ολοκλήρωσε μια 38χρονη καριέρα με το τελευταίο του show στο Παρίσι λίγες ημέρες πριν, κατά την διάρκεια της ανδρικής Εβδομάδας Μόδας, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής. Γνωστός για την απλότητα και την πρακτική του προσέγγιση, η κληρονομιά του Van Noten γιορτάζεται για τον μοναδικό συνδυασμό κλασικής εμπνευσμένης ανδρικής μόδας με πλούσια νομαδικά στοιχεία όπως τα λουλουδάτα μοτίβα, τα περίτεχνα κεντήματα, τα layers και τους απρόβλεπτους συνδυασμούς χρωμάτων.

DRIES VAN NOTEN

Το τελευταίο show

Η αποχώρηση του Van Noten, που ανακοινώθηκε τον περασμένο Μάρτιο, κορυφώθηκε με την 150η του συλλογή, την οποία παρουσίασε σε ένα πρώην εργοστάσιο στα προάστια του Παρισιού. Ο χώρος, ήταν σημαντικός καθώς φιλοξένησε και το μνημειώδες 50ο σόου του, γέμισε με περίπου 800 παρευρισκόμενους, συμπεριλαμβανομένων διάσημων σχεδιαστών όπως οι Pierpaolo Piccioli, Haider Ackermann και Ann Demeulemeester. Το σκηνικό του show περιελάμβανε μια μακριά πασαρέλα καλυμμένη με ασημένια φύλλα που κινούνταν με το παραμικρό αεράκι, δημιουργώντας μια ονειρική ατμόσφαιρα. Η συλλογή η ίδια ήταν μια μελέτη των αντιθέσεων, με διακριτικά κοψίματα σε κομψά υφάσματα όπως το βαμβάκι και το λινό, σε αντίθεση με διάφανα υλικά όπως η οργάντζα σε ζωηρά χρώματα.

DRIES VAN NOTEN

Ήταν γεμάτη από ρούχα σχεδιασμένα να κάνουν εκείνον που τα φορά το πιο ενδιαφέρον άτομο στον χώρο, έξυπνα στο κόψιμο και καλλιτεχνικά στο χρώμα, το μοτίβο και την υφή. Αλλά δεν ήταν μια αναδρομική παρουσίαση των μεγαλύτερων επιτυχιών, αν και το cast των μοντέλων περιελάμβανε αρκετούς γκριζομάλληδες που είχαν περπατήσει ξανά σε παλιότερα shows του. Εκτός από τα νέα υλικά (όπως ο ανακυκλωμένος πολυεστέρας) που χρησιμοποίησε, εφάρμοσε για πρώτη φορά μια αρχαία ιαπωνική τεχνική εκτύπωσης για να δημιουργήσει μια σειρά από απαλά floral κομμάτια όπως καμπαρντίνες, παντελόνια και μπλούζες.

DRIES VAN NOTEN

Η ζωή και η καριέρα του Dries Van Noten

Ο Dries Van Noten γεννήθηκε στην Αμβέρσα του Βελγίου το 1958, σε μια οικογένεια με βαθιές ρίζες στη μόδα. Ο παππούς του ήταν ράφτης, ενώ ο πατέρας του διατηρούσε μια μπουτίκ ανδρικής μόδας. Αυτή η οικογενειακή κληρονομιά τον έφερε από νωρίς σε επαφή με τον κόσμο της μόδας και τον ενέπνευσε να ακολουθήσει τα βήματά τους. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας το 1980, ίδρυσε το δικό του brand το 1986. Την ίδια χρονιά, παρουσίασε την πρώτη του συλλογή ανδρικών ενδυμάτων στο Λονδίνο μέλος της διάσημης Antwerp Six, μιας κολεκτίβας σχεδιαστών που έφεραν τη βελγική μόδα στην διεθνή σκηνή στα τέλη της δεκαετίας του 1980, μαζί με τους Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs και Μarina Yee.

Αυτό οδήγησε σε μια μικρή παραγγελία από το Barneys της Νέας Υόρκης. Η εταιρεία Louis Boston ήταν ένας από τους πρώτους Αμερικανούς λιανοπωλητές που έφεραν τα ρούχα του στην Αμερική, μεταφέροντας τη συλλογή του και πουλώντας την στη Βοστώνη.

Η καριέρα του Van Noten διακρίνεται από την σταθερή προσήλωση στο όραμά του. Οι δημιουργίες του χαρακτηρίζονταν πάντα από μια εκλεπτυσμένη χρήση του χρώματος, ένα μάθημα που δίδαξε στη βιομηχανία της μόδας κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Σε αντίθεση με πολλούς στον κλάδο, ο Van Noten απέφευγε τον όρο “πολυτέλεια” και αρνιόταν να διαφημίζεται, πιστεύοντας ότι αύξανε το κόστος των ρούχων και περιόριζε το κοινό σε έναν συγκεκριμένο ιδανικό πελάτη. Αντ΄ αυτού, επικεντρώθηκε στο να δημιουργεί όμορφη, φορέσιμη τέχνη για μια ποικιλόμορφη πελατεία. Περιοριζόταν στις ready to wear συλλογές, αφού σκεφτόταν για την haute couture: «Είμαι λίγο αφελής, αλλά δεν μου αρέσει η ιδέα να δείχνεις πράγματα που δεν πουλάς σε ένα κατάστημα». Απόκορύφωμα της σπουδαίας καριέρας του ήταν η βράβευση του με το Διεθνές Βραβείο του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής το 2008.

Photo by Francois Durand/Getty Images

Ο επίλογος

Το μέλλον του brand Dries Van Noten παραμένει αβέβαιο, καθώς δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη ποιος θα το διαδεχθεί τον Van Noten ως καλλιτεχνικός διευθυντής. Ο ίδιος μιλώντας στο GQ άφησε να εννοηθεί ότι αν και αποσύρεται από τον σχεδιασμό, δεν εγκαταλείπει εντελώς την βιομηχανία. «Έχω ακόμη πολλά σχέδια, θα εξακολουθήσω να κάνω διάφορα πράγματα. Ο κόσμος της μόδας είναι η ψυχή μου, είναι η ζωή μου. Οπότε θα ήταν περίεργο να κλείσω τώρα τις πόρτες εντελώς. Οπότε, δεν θα το κάνω», δήλωσε.

Ο ίδιος και ο σύντροφός του, Patrick Vangheluwe, το 2018, πούλησαν το μεγαλύτερο μερίδιο της εταιρείας στην Puig, τον ισπανικό όμιλο αρωμάτων και μόδας. Ανεξαρτήτως του τι θα ακολουθήσει, η κληρονομιά του Van Noten θα παραμείνει ζωντανή. Η δουλειά του πάντα αφορούσε περισσότερα από τη μόδα· αφορούσε τη δημιουργία ομορφιάς και το να εμπνέεις τους άλλους να δουν τον κόσμο μέσα από έναν διαφορετικό φακό. Η αποχώρησή του σηματοδοτεί το τέλος ενός σημαντικού κεφαλαίου στην ιστορία της μόδας, αλλά η επιρροή του θα συνεχίσει να αντηχεί για πολλά χρόνια ακόμα.

SHARE THE STORY