Ιράν: Οι γυναίκες πλέκουν η μία τα μαλλιά της άλλης– Οι συγκλονιστικές λήψεις της φωτογράφου Hoda Afshar

Ιράν: Οι γυναίκες πλέκουν η μία τα μαλλιά της άλλης– Οι συγκλονιστικές λήψεις της φωτογράφου Hoda Afshar 1

«Υπάρχει ένα νέο επίπεδο πένθους και απελπισίας. Γι’ αυτό εικόνες όπως αυτή, είναι τόσο σημαντικές. Μας δίνουν μια γεύση αγάπης και φροντίδας», δηλώνει η βραβευμένη Ιρανή φωτογράφος.

ΑΠΟ GRACE TEAM

Mahsa Jina Amini. Το όνομα της γυναίκας από την οποία ξεκίνησαν οι εξεγέρσεις στο Ιράν το 2022. Η γυναίκα που έχασε τη ζωή της στη Τεχεράνη, ενώ βρισκόταν υπό κράτηση από την αστυνομία των ηθών. Η ιστορία της έγινε παγκοσμίως γνωστή, ενώ ακολούθησαν πολλοί ακόμη θάνατοι γυναικών και πολιτών του Ιράν, ενάντια στην αστυνομική βία και τους αδιανόητους αυστηρούς περιορισμούς.

Με αφορμή τον θάνατό της, ο οποίος στιγματίζει τη σύγχρονη ιστορία, η φωτογράφος Hoda Afshar αναδεικνύει μέσα από τον φωτογραφικό της φακό, μια συνήθεια των Ιρανών γυναικών στα βουνά όπου πλέκουν η μία τα μαλλιά της άλλης, ως σύμβολο αντίστασης. Να σημειωθεί πως η Mahsa Jina Amini είχε συλληφθεί από την αστυνομία των ηθών του Ιράν, επειδή απλώς δεν φορούσε σωστά τη μαντίλα της.

«Αυτή η φωτογραφία είναι εμπνευσμένη από ένα καθημερινό τελετουργικό των μαχητριών στα βουνά του Ιράν» λέει η φωτογράφος Hoda Afshar – «είναι μια απάντηση στον θάνατο της Mahsa Jina Amini» εξηγεί για την λήψη που βραβεύτηκε.

Περισσότερα για την φωτογράφο Hoda Afshar

«Γεννήθηκα στην Τεχεράνη αλλά ζω στην Αυστραλία από το 2007. Αυτή η λήψη έγινε όταν εκτυλίσσονταν οι εξεγέρσεις στο Ιράν, το 2022, μετά τον θάνατο της υπό κράτηση Mahsa Jina Amini, μιας Κούρδισσας που συνελήφθη από την αστυνομία ηθικής της χώρας, πυροδοτώντας διαμαρτυρίες» δηλώνει η φωτογράφος Hoda Afshar στον Guardian.

Ιράν: Οι γυναίκες πλέκουν η μία τα μαλλιά της άλλης– Οι συγκλονιστικές λήψεις της φωτογράφου Hoda Afshar 2

«Αυτή η εικόνα αποτελεί μέρος μιας μεγαλύτερης σειράς με τίτλο In Turn, η οποία μου ανατέθηκε για την έκθεση A Curve Is a Broken Line (Μια καμπύλη είναι μια σπασμένη γραμμή) στην Art Gallery of New South Wales στο Σίδνεϊ πέρυσι. Ήθελα να χρησιμοποιήσω αυτή την πλατφόρμα για να απαντήσω σε όσα συνέβαιναν και σε όσα είδαμε στις εικόνες που αναδύθηκαν από το Ιράν και κυκλοφορούσαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

»Ένα μοτίβο ήταν η πράξη του πλέξιμου των μαλλιών, που ιστορικά συμβολίζει την αδελφότητα, το δέσιμο και την αντίσταση. Η παράδοση αυτή επεκτείνεται στο κουρδικό κίνημα απελευθέρωσης των γυναικών, όπου ως καθημερινή τελετουργία στα βουνά, οι μαχήτριες πλέκουν η μία τα μαλλιά της άλλης ενώ φωνάζουν το σύνθημα «Jin, Jiyan, Azadî» – «Γυναίκα, ζωή, ελευθερία». Η κουρδική κληρονομιά της Amini πυροδότησε το κίνημα «Γυναίκα, Ζωή, Ελευθερία» που ακολούθησε τον θάνατό της, μετατρέποντας το πλέξιμο των μαλλιών σε σύμβολο σε όλο το Ιράν».

«Υπάρχει ένα νέο επίπεδο πένθους και απελπισίας. Γι’ αυτό εικόνες όπως αυτή είναι τόσο σημαντικές. Μας δίνουν μια γεύση αγάπης και φροντίδας». «Ξυπνούσαμε κάθε πρωί με ειδήσεις για θανάτους διαδηλωτών, αλλά βλέποντας τη γενναιότητα των γυναικών -ιδιαίτερα των νέων- που αψηφούσαν τους υποχρεωτικούς νόμους περί χιτζάμπ, μας έδινε ελπίδα, όπως και οι άνδρες που συμμετείχαν στον αγώνα. Αλλά θρηνούσαμε επίσης, άνθρωποι πέθαιναν για τα δικαιώματα των γυναικών. Παρά την αυξανόμενη δύναμη των καθημερινών διαδηλώσεων, η βία του καθεστώτος κλιμακώθηκε παράλληλα» εξηγεί η Hoda Afshar.

 

 

Ιράν: Οι γυναίκες πλέκουν η μία τα μαλλιά της άλλης– Οι συγκλονιστικές λήψεις της φωτογράφου Hoda Afshar 3

«Ήθελα όλοι να φορέσουν μαύρα για λόγους συνέπειας- δεν επρόκειτο για ατομικότητα, αλλά για συλλογικό πένθος και αντίσταση, που βρίσκονταν στην καρδιά του κινήματος. Χρησιμοποίησα μια παλιά φωτογραφική μηχανή μεγάλου μεγέθους στην ταράτσα ενός σπιτιού νωρίς την άνοιξη, με θέα τον ωκεανό. Είχε αέρα – έδεσα τη φωτογραφική μηχανή με πολλά σχοινιά σε ένα τραπέζι. Χρησιμοποίησα τον ουρανό ως φόντο, επειδή είναι κάτι που μοιραζόμαστε όλοι οι άνθρωποι.

»Έκανε παγωνιά, οπότε οι αδελφές κρατούσαν η μία την άλλη ενώ στέκονταν πάνω σε ένα τραπέζι, περιμένοντας τις οδηγίες μου. Η μεγαλύτερη έχει πολύ μακριά μαλλιά: δεν τα έχει κόψει από τότε που έφυγε από το Ιράν γιατί κουβαλούν τις αναμνήσεις της από την πατρίδα. Έτσι τα έριξε πάνω από τον ώμο της μικρότερης αδελφής της, επειδή δεν ήθελε να μπερδευτεί η πλεξούδα. Ρύθμιζα την κάμερα και, ακριβώς εκείνη τη στιγμή, είδα τις δυο τους. Είπα: «Μην κουνηθείτε!» Η πόζα δεν ήταν στημένη- αναζητούσαν τη ζεστασιά ο ένας στην αγκαλιά του άλλου. Αν κοιτάξετε προσεκτικά, μπορείτε να δείτε ανατριχίλες στα χέρια της μικρότερης αδελφής».

Έκανε παγωνιά, οπότε οι αδελφές κρατούσαν η μία την άλλη ενώ στέκονταν πάνω σε ένα τραπέζι, περιμένοντας τις οδηγίες μου. Η μεγαλύτερη έχει πολύ μακριά μαλλιά: δεν τα έχει κόψει από τότε που έφυγε από το Ιράν γιατί κουβαλούν τις αναμνήσεις της από την πατρίδα»

«Μόλις εμφάνισα τα φιλμ, αυτή η φωτογραφία ήταν η πρώτη που έστειλα στη δική μου αδελφή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο Ιράν. Μου λείπει πολύ. Θυμάμαι ένα πρωί κατά τη διάρκεια των εξεγέρσεων, τηλεφώνησε και μου είπε ότι μια σφαίρα πέρασε από το αυτί της στους δρόμους. Δεν μπορούσα να κοιμηθώ για μέρες. Σκεφτόμουν: «Τι θα γίνει αν ξυπνήσω το πρωί και εκείνη έχει φύγει;»

»Θέλω αυτή η φωτογραφία να είναι μια υπενθύμιση της φροντίδας και της αγάπης. Ζούμε σε μια πολύ σκοτεινή εποχή. Ποτέ δεν πίστευα, μετά την κατάσταση στο Ιράν το 2022 και το 2023, ότι θα αισθανόμουν ξανά τόσο πένθιμα. Αλλά με την τρέχουσα κατάσταση του κόσμου και τον πόλεμο στη Γάζα, βλέπουμε πράγματα που ποτέ δεν πίστευα ότι θα έβλεπα με τα ίδια μου τα μάτια. Υπάρχει ένα νέο επίπεδο πένθους και απελπισίας. Γι’ αυτό εικόνες όπως αυτή είναι τόσο σημαντικές. Μας δίνουν μια γεύση αγάπης και φροντίδας» καταλήγει η Hoda Afshar.

 

*Mε πληροφορίες από Guardian

*Πηγή κεντρικής φωτογραφίας: @hodaafshar / instagram

SHARE THE STORY